~~~annyeonghaseyo~~~

Wednesday, August 8, 2012

hypoglyacaemia

hai. (^_^)

dh lama tak update blog. soryyyyy. :( tak sempat nak update blog sekarang ni. nak kata busy..takde la busy sangat pon. tapi...ntah laaaa. maybe tengah dalam proses adaptation year 4 kot. eh.eh. still dlm proses nak adapt ke akak oiii? dah nak exam berapa minggu jek lagi niii. sodar laaa..sodar laaa fifi! wake up! do u need a wake up call?? YES!!!

duk cakap-cakap pasal wake up call ni teringat kat behaviour aku ni yang susah..susah ke? LIAT sesuai sket. ha! behaviour aku yang LIAT GILER PUNYER LIAT nak bangun tidur!!! tak kira la pagi ke, petang ke, malam ke...erk! malam memang tak la nak bangun tido an.

semalam aku sakit kepala. maybe tak cukup tido kot. so aku tido la awal sket. tapi aku ada niat nak bangun kul 3am tau. bagus tak aku? hehe. so, malam tadi aku bangun laaa. walaupon bukan kul 3am tapi at least aku bangun jugak. aku bangun dalam kul 4am, terus bukak buku murtagh. esok kelas ngan dr.suraya tapi study x abes lagi. memang nak kena la an. so, aku pon study laaa. kul 5am aku tertido balik. hajatnya nak sahur skali ngan housemates eventho aku tak boley puasa pon. last-last tak sahur pon. beradu la aku didalam keheningan pagi yang sejuk tuuuu. tapi aku set alarm kul 6am, sebab aku kelas kat KK sungai buloh kul 8am, so kena la gerak awal sket. kalo nak gerak awal, kena la bangun awal an. sooo..macam tu lah! alarm dah set..tapi..aku ni yang ntah ape-ape! eiiiiiii!!!! sakit jiwa betol laaa!!!

pagi tadi, tetiba dengar suara selena gomez lagi. hah! ayu call. dah pukul brape ni weyyy??? lekas-lekas aku jawab call, blom sempat ayu cakap..aku dah potong cakap.."ayu..sory. baru bangun niiii. jap ek. jap ek." tengok jam kul 7.15am. aduyaiiiiiiiii....fifi..fifi..fifi.

nasib baik ABC.

tanpa lengah-lengah masa, macam roket aku siap pagi tadi. kul 7.30am dah kat bawah dah. fuhhh..nasib baik. giler laju aku siap! bravo..bravo. jadi, pagi tadi kitorang lalu highway LATAR..nak elak traffic. nak cari nahas ikot kepong masa peak hour? tak sanggup...

jadi macam tu la story aku yang tak tau dah nak kata apa dah. lepas ni aku nak try hipnosis laa. sebab ayu cakap..asal aku tido jek, then dia call aku..mesti aku reject call. ntah ape-ape laaaa. padahal aku tak pernah reject call. aku bangun-bangun jek..dah kelam kabut macam orang ape. huh. scary la pulakkkk. brrrrrrrrrrr...

SO THAT'S WHY LA I THINK I NEED A WAKE UP CALL!

yang si ayu ni pulak lempar ayat boleh tahan pedas jugak laaa. "eleh..ko tu. bangun ke kalo orang call ponnn"

aku buat muka blurrrrr. (~_~)

pasal hypoglycaemic pulak! dah la pagi tadi rush macam orang ape. sampai-sampai jek KK, tengok kena attend pharmacy. so, pegi la pharmacy...buat la kerja menguruskan ubat-ubat untuk patient. skali tengah duk syok-syok buat kerja, tetiba rase semacam jek. eh..macam nak hypo jek ni. jangan-jangan..banyak keje ni. mata ni pulak tak lepas tengok kafe kat depan pharmacy. hish..nak makan ke tak ni. tapi maluuu..even aku tak boley puasa pon, aiii..tak patot, tak patot makan macam tu jek. so, aku decide nak buat tak tau jek..keep on buat keje. sekali tangan dah tremor (ketar-ketar), badan start peloh-peloh. jantung pon dah tak menentu dah duk pumping ni. hish..tak boleh jadi ni. jangan tumbang kat siniii..malu fifi, maluuu.

bila nampak macam kaunter pharmacy dah reda sket, aku minta diri pegi toilet. sampai jek depan toilet, mase nak tolak pintu toilet tu..kaki ngan tangan aku dah tak rasa ape-ape dah, macam kebas. aku rasa macam nak melayang jek. masuk jek toilet, terus mata black out...then aku collapsed rasanya. aku pon tak sure. yang aku tau, aku buka mata jek aku dah terjelopok kat tepi dinding dalam toilet tuuu. lepas sedar tu, aku cepat-cepat call ayu. tak angkat pulak. aku try call absah pulak. nasib baik absah jawab. lepas dah bagitau condition aku camana, aku kat mana. cepat-cepat dorang datang papah aku masuk bilik seminar.

absah pon memang ade hypoglycaemic jugak before this, so dia dah tau camane nak manage. dia dangan kak ayu la pegi kafe, tebalkan muka semata-mata nak belikan makanan untuk aku. terimakasih ayu..absah. :) jasamu dikenang.

hurmmm..begitulaaaa kisah aku 8/8/2012. sedih an. :(

Mari Belajar!

Hypoglyacaemic: gula dalam darah terlalu rendah.

boleh menyebabkan:
kelaparan
menggeletar
berpeluh
jantung berdebar-debar
kebas kulit
penglihatan kabur
lemah/tak larat



kalo terlampau rendah boleh buat pengsan, sawan dengan koma. TAU TAK!!! BAHAYA TAK BAHAYA HYPOGLYCAEMIC NIIII! aku dah macam orang ape dah tadi.

so..kepada sape-sape yang ade hypoglycaemic tu, jangan la skip meal tau.


No comments:

Post a Comment